Wednesday 19 December 2012

Perak Darul Ridzuan :)





Salam satu Malaysia!
Peta Malaysia

Haa korang mesti tau kan negeri Perak? ofcourse la kan bagi penduduk Malaysia, bagi penduduk luar yang ingin menjelajah tempat-tempat menarik di Malaysia, salah satu tempat yang korang tak boleh missed ialah Perak! ehehe..sebab ape? sebab saya orang Perak, so first of all mesti lah kena promosi tempat kelahiran sendiri dulu kan :) ececeh (mcm ade followers asing plak dlm blog ni) so sebelum story panjang lebar, saya tunjukkan dulu peta negeri perak ni:-



As korang nampak sekarang ni, disebelah kiri ni adalah peta perak, antara daerah yang ada di Perak ni ialah Gerik, Lenggong, Larut, Sungai Siput, Parit Buntar, Bagan Serai, Taiping, Padang Rengas, Bukit Gantang, Kuala Kangsar, Tambun, Beruas, Parit, Batu Gajah, Ipoh barat & Ipoh timur, Gopeng, Kampar, Lumut, Pasir Salak, Tapah, Bagan Datok, Teluk Intan & Tanjung Malim. Perak adalah antara salah satu negeri  daripada 13 buah ngeri yang terletak di Malaysia. (Rujuk peta malaysia di atas) Perak adalah negeri yang kedua terbesar di Semenanjung Malaysia. Ia bersempadan dengan Kedah dan Thailand Yala Province di utara; Pulau Pinang di barat laut; Kelantan dan Pahang ke timur; Selangor ke selatan, dan Selat Melaka di barat. 

Nama rasmi ialah negeri Perak Darul Ridzuan (Jawi: ڨيرق دار الرضوان), atau "Perak, Abode Grace" Perak bermakna perak dalam bahasa Melayu, yang mungkin berasal dari warna perak timah. Dalam tahun 1890-an, Perak, dengan deposit terkaya aluvium timah di dunia adalah salah satu permata di mahkota Empayar British. Walau bagaimanapun, ada yang mengatakan nama berasal dari "pancaran ikan di dalam air" yang bergemerlapan seperti perak. Darul Ridzuan honourific Arab negeri, dan boleh bermaksud sama ada "tanah" atau "tempat tinggal" rahmat. 

Modal pentadbiran negeri Perak di Ipoh dikenali sejarah bagi aktiviti perlombongan timah sehingga harga logam jatuh, teruk menjejaskan ekonomi negeri. Kota diraja, bagaimanapun kekal di Kuala Kangsar, di mana istana Sultan Perak terletak.

Anyway kalau korang nak tau kisah2 menarik di Perak..tunggu next post ea ;) Continued..

Emmamokhtar

3 comments:

  1. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Email us:urgentloan22@gmail.com
    Application Form:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....
    Email us (urgentloan22@gmail.com)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

  3. Do you need personal loan? Does your firm,company or industry need financial assistance? Do you need finance to start your business? Do you need finance to expand your business? We give out loan to interested individuals who are seeking loan with good faith. Are you seriously in need of an urgent loan contact us at Email: perfectfinancialcredite@gmail.com
    APPLICATION DETAILS
    Your Full Details:
    Full Name:
    Loan Amount Need:
    Loan Duration:
    Phone Number:
    Applied before?
    State:
    Monthly Income:
    Country:
    Where did you hear about us;..
    You are to send this to our Company Email;perfectfinancialcredite@gmail.com

    ReplyDelete