Thursday 20 December 2012

Gua Tambun

Salam Jumaat =)

Still stay with my blog ke guys? ehehehee...semalam 20122012 (20.dec.2012) emma ade story pasal Gua Tempurung kan, so now story pasal gua jugak, tapi Gua Tambun..nak tau pasal place ni? jom kita baca dulu artikel ni :-
Gua Tambun terletak di bawasan bukit-bukit batu kapur di bandar raya Ipoh, Perak, Malaysia. Gua Tambun ini terdapat lukisan-lukisan purba Zaman Neolitik berusia 3000 tahun seperti gambar aktiviti perburuan binatang menggunakan lembing. Motif ini termasuklah orang Asli purba, rusa, pelanduk, kura-kura dan dugong. Motif dipercayai dugong atau serangga hutan ini menimbulkan kesangsian ramai pihak. Gua ini berdekatan dengan Kem Syed Putra, Tambun, Ipoh.

Gua ini asalnya tidak mendapat jagaan dan perhatian rapi daripada pihak arkeologi. Dikatakan pada 1959, Leftenan R. L. Rawlings dalam rondaan pada zaman darurat telah menjumpai lukisan-lukisan purba tidak ternilai ini. Beberapa batu gantung tajam (stalaktit) telah jatuh dan runtuh dan merosakkan sebahagian bahan purba ini. Oleh itu rupa bentuk gua telah tidak ada lagi.


Salah satu antara lukisan purba Zaman Neolitik

Actually saya xberapa sure kalau tengok lukisan yang ade pada dinding gua ni, bukan nak cakap xpercaya pada lukisan orang zaman purba dulu, tapi u know kan zaman sekarang, trend remaja yang suka conteng2 dinding tepi jalan tu, i mean takut kita ni as pengunjung kena tipu,betulke ni zaman purba dulu yang buat or...ade orang yang "corakkan" lukisan ni pada dinding gua , ehehehee...just share some of my thought ^__^
enjoy it!
Emmamokhtar

1 comment: