Thursday 20 December 2012

Gua Tempurung (Perak)

Next Journey is..

Gua Tempurung

Alright guys, we move on for another trips in Perak, this trip is suitable for person yang suka kan aktiviti luar yang lasak!.. ahha..nak tau ape aktivitinya? korang can challenge yourself untuk meredah sungai dalam gua.. So kat bawah ni saya ade selitkan beberapa info tentang Gua Tempurung! have fun =)

Gua Tempurong adalah gua batu kapur yang terbesar di Semenanjung Malaysia, namanya diambil sempena bentuknya seperti tempurung kelapa. Panjang gua ini mencapai 1.9 kilometer yang dipercayai telah wujud sejak 8000 SM lagi dan juga ianya terdiri daripada lima kubah besar. Kubah Setiap bilik mempunyai formasi berbeza stalagmit dan stalaktit serta perbezaan suhu, paras air dan kandungan batu kapur dan marmar.

Gua Tempurung yang terletak di Gopeng, sekitar 24 kilometer selatan bandar Ipoh. ia juga hanya 15 minit memandu dari Sungai Kampar yang juga merupakan tumpuan para pelancong untuk aktiviti berkayak atau berakit merentasi jeram.

Gua Tempuruing juga sangat mengagumkan dengan keindahan tiang megah marmar di dalam gua besar honeycombed gua-gua kecil, dimensi yang berbeza.

Laluan pejalan kaki telah dibina dalam beberapa bahagian gua yang menjadikan ia mudah bagi pengunjung untuk mempunyai bersiar-siar sambil menikmati pemandangan air terjun yang indah bawah tanah dan stalaktit loket tergantung daripada stalagmit bumbung.

Memandangkan gua ini menjadi tumpuan pelancong, kerajaan negeri Perak telah memelihara dan memulihara kawasan gua ini supaya lebih menarik dan mesra pelancong. Gua gua kini dilengkapi lampu , tangga dan titi serta kemudahan awam lain turut disediakan. Bagi mereka yang suka aktiviti lasak, acara meredah sungai dalam gua turut diadakan.

Selain menyimpan khazanah alam, gua ini turut tertulis dalam sejarah Malaysia. Gua ini menjadi tempat persembunyian komunis pada masa dahulu daripada 1950 hingga 1960. Manakala semenjak daripada tahun 1970, Gua Tempurung telah dijadikan lombong bijih timah.

So guys..interested tak?..bagi yang duduk sekitar Perak atau mane2 yang nak kesini tapi kurang pasti dimana lokasinya, korang boleh menggunakan Lebuh raya Utara Selatan ataupun jalan Persekutuan. Jika anda menggunakan PLUS, masuk ke susur keluar Plaza Tol Gopeng , belok ke kiri dan teruskan memandu sejauh 2 km sehingga menemui laluan ke Gua Tempurung di sebelah kiri. Laluan khas ini dibina bagi membolehkan kenderaan yang lebih besar besar seperti bas sampai ke gua tersebut. so tunggu ape lagi, have a nice journey guys! =)
Emmamokhtar

No comments:

Post a Comment