Wednesday 24 February 2016

ECO WORLD MAJESTIC, SEMENYIH, SELANGOR, MALAYSIA


Assalamualaikum & Salam Sejahtera =)

       Harini saya nak share pengalaman travel saya didalam Malaysia bersama housemates saya. Ahad lalu bersamaan (21 Feb 2016) kami telah merancang untuk ke Semenyih, melihat pertunjukkan musim bunga. Disitu juga kami dapat melihat replika seperti Eiffel Tower, pemandangan di Holland, Amsterdam, London dan beca seperti Shanghai, China. Kesemua replika dan pemandangan tersebut membuatkan seperti kita berada di negara mereka.

Plan Perjalanan.
Pada awalnya kami tidak merancang pun nak bertolak pukul berapa, sebab masing2 bangun lambat (my housemate almost 8/10 orang kerja on saturday) ofcoz la diaorg penat kan. So, kami biarkan sahaja plan will running smooth mengikut keadaan. huhuuu... Dalam pukul 9pagi kami semua bangun dan bersiap (mandi & iron baju). bertolak dalam pukul 10:45 pagi dan sampai disana kira2 pkul 12:15 tghari (biasalah singgah 7e lagi beli roti n mineral dah pukul berapa) huhu ^_^



Waze
Perjalanan ke Eco World kami menggunakan waze, ngehhngehh...half of our journey baru bukak waze..saya xingat tol yang keberapa. Perjalanan kami bermula dari seksyen 14 (pkns s.alam) lebih kurang 1jam setengah. Saya tak tahulah kalau dari tempat lain. (sorry xberapa nak membantu perjalanan anda ;p) kihkih..


Housemates
Wristband
Sampai je dekat sana, berpusu-pusu orang beratur kena ambil wristband. mane yang xtau pasal wristband macam kami ni, kami main sergah jelah nak masuk, tapi guard tahan :D kahkah...so anta la wakil sorang untuk ambil wristband tu dekat galeri eco world berhadapan pintu masuk taman. Don't worry its FREE!!! :) dekat pintu masuk juga ada disediakan payung eco world, dah nak keluar balik nanti kena lah pulangkan semula.


Cuaca & Suasana
2 jam kami disana menikmati pemandangan bunga dan mengambil gambar. Cuaca jangan cakaplah memang superb! panas, sangat & ya amat panas. Tapi cool je yang bawak ank 2, 3 orang kecik2..park jauh2 plak tu, alahaii kesian je tengok anak yang masih kecil, yang bawak baby pun ade.  


Suasana memang meriah la, pelbagai bangsa, tua, muda, dewasa, kanak2, baby..semua pakat nak mai tengok musim bunga ala2 kat oversea gituu..



Dalam taman tu sendiri ada menjual makanan yang ala2 'hipster' gituu.. maksudnya makanan dijual di 'foodtruck' and harga pun boleh tahan mahalnya. dengan cuaca yang panas mcm tu better saya nasihatkan bawak la mineral water sendiri. Air je dijual dengan harga rm10, klu bawak anak bederet-deret sorang minta air rm10, 3 orang dah berapa.kahkah..lgpn air masak kosong kan lagi bagus dari air yang berperisa yedakk..


Gambar
As you can see, ada 4 bahagian pameran yang menarik (London, Shanghai, Paris & Amsterdam). Kami mulakan pengembaraan ke Shanghai dahulu (sebelah kiri pintu masuk) kihkih..


Shanghai
Shanghai
Shanghai

Shanghai



Eiffel Tower, Paris




budget hipster depan replika eiffel tower :)




Kota London

Telephone Red Box








Amsterdam




Windmill
Windmill
Holland, Amsterdam
Holland, Amsterdam








Sekiranya ingin pergi ke tempat ini, dinasihatkan yang bawa anak kecil, datanglah diwaktu petang 4 ke atas. Kami pergi tengahari kerana ingin mendapatkan gambar yang cantik.hehehe...kalau pergi petang ke malam gambar kurang menyerlah la sebab cuaca pun dah semakin gelap kan. So, sampai disini saja lah entri saya kali. Jumpa lagi di entri akan datang =)


-Thank You So Much for visiting this blog- 


EmmaMokhtar




No comments:

Post a Comment